La Defensora del Poble Europeu obre una investigació sobre el procés Òmnibus arran de la denúncia de diverses ONG, inclosa la Campanya Roba Neta

16/juny/2025 | Notícies

La Defensora del Poble Europeu, Teresa Anjinho, ha obert una investigació formal sobre la preparació del denominat “paquet de simplificació Òmnibus” per part de la Comissió Europea, després de la denúncia presentada per una coalició de vuit ONG europees, entre les quals hi ha la Campanya Roba Neta.

Aquesta investigació avaluarà si la Comissió ha incomplert les seves pròpies Directrius de Millora de la Regulació (Better Regulation Guidelines) en dissenyar aquest paquet legislatiu que pretén modificar elements clau de normes socials i mediambientals, com ara laDirectiva sobre diligència deguda empresarial en sostenibilitat (CSDDD).

Les organitzacions denunciem el caràcter antidemocràtic del procés seguit per la Comissió: una maniobra opaca per modificar, sense debat públic ni avaluació d’impacte, normatives socials i ambientals importants que ja havien estat aprovades.

“La Comissió ha trencat les seves pròpies regles. Aprovar canvis dràstics sense escoltar la ciutadania ni avaluar l’impacte climàtic no és la manera com hauria de funcionar la legislació europea”, ha declarat Nele Meyer, directora d’ECCJ

La Defensora del Poble ha anunciat que durà a terme una inspecció dels documents interns de la Comissió i mantindrà reunions amb el seu personal abans del 18 de juny de 2025, en un context polític especialment delicat.

Les ONG signants —entre elles ClientEarth, Anti-Slavery International, Clean Clothes Campaign, Friends of the Earth Europe, Global Witness, Notre Affaire à Tous y Transport & Environment— alerten que el paquet Òmnibus representa un retrocés inacceptable en matèria de drets laborals, climàtics i humans:

La proposta Òmnibus és un regal per a les empreses irresponsables i una traïció per a les víctimes. Converteix en promeses buides els drets i garanties que ha costat anys conquerir”, ha assenyalat Meyer.

A més del fons, també preocupa el procediment. La manca d’una avaluació rigorosa i el paper dels lobbies empresarials han impedit que el Parlament i el Consell tinguin una visió clara de l’impacte real dels canvis proposats. Això, adverteixen les organitzacions, “posa en qüestió la legitimitat democràtica de la Comissió i representa un greu risc per a l’Estat de Dret”.

Des de la Campanya Roba Neta, celebrem que la Defensora del Poble hagi pres seriosament aquesta denúncia i confiem que aquesta investigació contribueixi a frenar els intents de desregular normes socials i ambientals a esquena de la ciutadania.

Oposició a la directiva Òmnibus
En els darrers mesos, organitzacions de la societat civil, sindicats i empreses han mostrat una oposició activa a la proposta Òmnibus de la Comissió Europea. Diverses empreses han instat la Comissió a mantenir la normativa actual, assenyalant que la inversió i la competitivitat “es basen en la certesa política i la previsibilitat jurídica”.

El febrer de 2025, ECCJ i la seva xarxa van qualificar la proposta Òmnibus de “desastre”, mentre que l’equip jurídic de ClientEarth la va criticar per debilitar de forma significativa la responsabilitat empresarial, en limitar la diligència deguda als socis comercials directes i rebaixar les obligacions sobre plans de transició climàtica. La proposta també va rebre crítiques per afeblir les mesures empresarials contra l’esclavitud moderna a les cadenes globals de subministrament.

En resposta, més de organitzacions de la societat civil van signar una claració conjunta instat el Parlament Europeu i el Consell a rebutjar les esmenes proposades, subratllant que aquestes minven els compromisos en matèria de responsabilitat empresarial i redueixen la protecció dels drets humans i del medi ambient.

Tot i aquestes advertències, la Comissió va continuar endavant amb la proposta, que actualment està sent examinada pel Parlament Europeu i el Consell. El mes de març, el Consell va aprovar retardar la implementació de la Directiva sobre diligència deguda (CSDDD), i el 3 d’abril de 2025, el Parlament Europeu va adoptar la mateixa posició, concedint més temps a les i els legisladors per renegociar l’instrument.

Com a conseqüència, el 18 d’abril, una coalició de vuit ONG va presentar una queixa formal davant la Defensora del Poble Europeu.

Consulta aquí la nota completa d’ECCJ (en anglès)

Llegeix la notícia anterior sobre la denúncia conjunta presentada davant la Defensora del Poble Europeu

Si vols saber més sobre el posicionament de la xarxa internacional Clean Clothes Campaign sobre la proposta Òmnibus, fes clic aquí.

També et pot interessar

Pin It on Pinterest

Share This